DE COLLECTIE VORMGEVING - VAN KERAMIEK, MEUBELS, GLASWERK TOT DE STIJL EN DUTCH DESIGN
Permanente tentoonstelling
Museum Boymans van Beuningen
Rotterdam


Emile Gallé, Geen titel (klokkenstel), 1873-1883, collectie: Museum Boijmans Van Beuningen, foto: Tom Haartsen
                 
In de opstelling op de begane grond van het Van der Steurgebouw presenteert Museum Boijmans Van Beuningen de vaste collectie vormgeving. In zeven zalen toont het museum een dertigtal thema's uit de geschiedenis van de vormgeving, aan de hand van objecten uit de middeleeuwen tot nu: van een 17de eeuws tulpenkabinet tot een stoel van Eames, van middeleeuws aardewerk tot een servies van Hella Jongerius.


In De Collectie Vormgeving worden objecten van de collectie vormgeving van Museum Boijmans Van Beuningen in afzonderlijke groepen gepresenteerd. Elke groep illustreert een specifiek thema uit de geschiedenis van de vormgeving in de periode 1500 tot heden. Zo zijn de resultaten te zien van de zoektocht naar een adequate imitatie van het oosterse porselein in de 17de en 18de eeuw. Maar ook de zoektocht naar een deurkruk die goed in de hand ligt of de experimenten
met gebogen hout om een betaalbare en comfortabele stoel te maken worden in deze opstelling als een afzonderlijk thema gepresenteerd.
De keuze van de conservator
Uit alle werken die in De Collectie Vormgeving te zien zijn, hebben de drie betrokken conservatoren een keuze gemaakt voor hun favoriet. Mienke Simon Thomas, conservator Toegepaste kunst en vormgeving: “Mijn lieveling is het 17de eeuwse Doomer kabinet met de geperste baleinen ladefrontjes. Het intrigeert me, omdat het unieke stuk dateert uit een periode dat alles handgemaakt was, maar toch kenmerken van serie productie vertoont. De laatjes zijn, omdat ze in één mal geperst zijn, allemaal identiek. Ze weerspreken zó het romantische beeld van het ambachtelijke!”
Annemartine van Kesteren, conservator Design, noemt de ‘Bag Radio’ van Daniel Weil uit 1983: “Omdat het een enorm vrije vormgedachte is over wat een radio zou kunnen zijn. Dit ontwerp laat heel doeltreffend zien hoe de functionalistische design principe 'form follows function' tot een einde is gekomen.”
Alexandra Gaba-van Dongen, conservator Pre-industriële vormgeving, geeft als voorbeeld het Lady Harvey glas, een monumentale wijnroemer met een panoramische voorstelling van de stad Hamburg uit het begin van de 18de eeuw. “Het glas is onderdeel van de omvangrijke schenking van Elie van Rijckevorsel, de grondlegger van de collectie vormgeving van Museum Boijmans Van Beuningen”.
Video's op ARTtube

  • In deze video laat conservator Toegepaste kunst en vormgeving Mienke Simon-Thomas zien waarom het negentiende-eeuwse schoorsteenstuk van Emile Gallé zo bijzonder is, zowel voor de kunst als voor de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen.
  • Conservator kunstnijverheid en vormgeving Alexandra Gaba van Dongen vertelt hier over het tafelservies uit de 2de helft van de 16de eeuw.
  • In deze video vertelt conservator vormgeving Annemartine van Kesteren iets over de bijzondere lamp 'Spiegel Luminous Elements' uit 1969 van Verner Panton.
  • Conservator moderne kunst Saskia van Kampen-Prein neemt u in deze video mee naar de Tuinzaal, waar 3 kunstwerken van Thomas Rentmeister staan opgesteld.
  • In deze video toont conservator Mienke Simon Thomas een mooi voorbeeld van een kunstkabinet uit de 17de eeuw, gemaakt door Herman Doomer.

Bekijk alle video's op ARTtube.

Design in Boijmans
Deze tentoonstelling maakt onderdeel uit van het programma ‘Design in Boijmans’. Vormgeving staat ook in 2013 centraal in Museum Boijmans Van Beuningen. Met een vernieuwde opstelling van de museumcollectie en diverse designtentoonstellingen is er veel aandacht voor design en vormgeving in het museum.

Bron: museum Boijmans van Beuningen  www.boijmans.nl